5:1 § Osakkaan muutostyö, muutostyöilmoitus, hyvän rakennustavan noudattaminen ja asuntokauppalaki (5:1 §, 5:2 § ja asuntokauppalaki)

Osakkaan muutostyöoikeus, yhtiön muutostyö, muutostyötä koskevat ilmoitukset ja valvonta, viranomaisen lupa ja muutostyö tuomioistuimen päätöksellä
Tuntematon

5:1 § Osakkaan muutostyö, muutostyöilmoitus, hyvän rakennustavan noudattaminen ja asuntokauppalaki (5:1 §, 5:2 § ja asuntokauppalaki)

ViestiKirjoittaja Tuntematon » 17 Elo 2012, 15:10

Ostin loppuvuodesta kerrostalo-osakkeen, jossa oli ennen kaupantekoa tehty kylpyhuoneeseen kosteusmittauksia. joissa todettiin kohonneita kosteusarvoja. Mittauksen tehnyt firma antoi korjausohjeet, joiden mukaiset korjaukset osakkeen omistaja (myyjä) oli tehnyt. Hän oli ottanut valokuvat tekemästään korjauksesta ja lisäksi hankkinut omaan käyttöönsä kosteusmittarin, jolla hän osoitti valokuvien välityksellä, että kosteusarvot olivat korjauksen jälkeen sallituissa rajoissa.

Ennen ostopäätöksen tekoa kiinteistövälittäjä toimitti minulle kuvat remontista ja minulla oli käsitys, että korjaus ja siitä vaadittu ilmoitus isännöitsijälle oli tehty asianmukaisesti. Olihan uusi laki ollut jo voimassa 1.7.2010 ja remontti tehtiin syys-lokakuun vaihteessa.

Nyt isännöitsijä ilmoittaa, ettei mitään remonttia ole tehtykään ja vaatii perusteellista kylpyhuoneen remonttia. Myyjä antaa ymmärtää, että hän on sähköpostitse lähettänyt isännöitsijälle valokuvat tekemästään remontista.

Kysymys kuuluu: Jos isännöitsijä ei ole saanut ennakkoilmoitusta suunnitellusta remontista eikä hän ole tarkistanut tehtyä remonttia, kenen on vastuu. Taloyhtiön hallituksella ja isännöitsijällä on oikeus tarkastaa remontti, mutta onko myös velvollisuus ja vastuu vai jääkö vastuu pelkästään myyjälle ja näyttötaakka tekemästään ilmoituksesta (väittämästään).

Tämä asia tuli ilmi, kun olen pistämässä osaketta myyntiin ja totesin, että isännöitsijäntodistus on niin tulkinnanvarainen, ettei siitä käy selvästi ilmi, onko kosteusongelma korjattu. Minä luonnollisesti tulkitsin asian niin, että ongelma on korjattu, koska minulle toimitettiin kuvat ja vakuutettiin, että myyjä on hoitanut asian. Lisämausteena tilanteessa on se, että remonttia ei ole tehty hyvän rakennustavan mukaisesti. Lattiakaivo on sillä tavalla korkealla, ettei vesi valu siihen. Valumisen avustamiseksi on laattojen saumaan piikattu ura, jolla vesi avustetaan valumaan kaivoon. Tätä viritystä minä en tullut ostotilanteessa tarkistaneeksi, koska kylpyhuoneessa on amme, jonka etuseinä peittää lattiakaivon näkyvistä. Tulkitaanko tämä, että olen laiminlyönyt tarkastusvelvollisuuteni. Eikö myyjä ole kuitenkin vastuussa tekemästään virheestä?

Jyrki OM
Ylläpitäjä

Re: 5:1 § Osakkaan muutostyö, muutostyöilmoitus, hyvän rakennustavan noudattaminen ja asuntokauppalaki (5:1 §, 5:2 § ja asuntokauppalaki)

ViestiKirjoittaja Jyrki OM » 17 Elo 2012, 15:21

Myyjän on tietenkin voitava osoittaa että hän on tehnyt lainmukaisen ilmoituksen (eli pelkkä väite ilmoituksen tekemisestä ei siirrä näyttövelvollisuutta väitetylle ilmoituksen vastaanottajalle).

Muutostyön tehnyt entinen omistaja voi olla henkilökohtaisesti vastuussa yhtiölle, toiselle osakkaalle ja osakkeen uudelle omistajalle siitä, että työ on tehty hyvän rakennustavan vastaisesti. Uudella omistajalla ei ole yleensä oikeutta vaatia ensisijaisesti yhtiötä korjaamaan osakkeen vanhan omistajan virheellisesti tekemää muutostyötä.

Vaikka yhtiö olisi saanut muutostyöilmoituksen ja valvonut työn suorittamista, tästä ei seuraa että yhtiö vastaisi virheellisestä työstä osakkeen uudelle omistajalle. Yhtiön valvonnan tarkoitus on estää yhtiölle ja toisille osakkaille aiheutuva vahinko. Kyseisen huoneiston kulloisenkin omistajan kannalta yhtiön valvonta ei korvaa muutostyön teettäjän omaa valvontaa eikä huoneiston ostajan huoneiston kauppaa koskevaan lainsäädäntöön perustuvaa selonottovelvollisuutta.

Palaa sivulle “5 luku Muutostyöt”